iPad PRO jako sprzęt do płynnego montażu video.
Spis treści
- Wprowadzenie
- iPad Pro
– ekran
– gabaryty
– klawiatura
– rysik
– obsługa gestów - Luma Fusion – Zaawansowana edycja video na iPad Pro 2018
- Test wydajności iPad Pro 2018 w edycji video
- Edycja zdjęć na iPad Pro 2018
- Timelapse – szybka edycja filmów poklatkowych na iPad Pro 2018
- Timelapse – zaawansowana edycja filmów poklatkowych na iPad Pro 2018
- Stabilizacja ujęć video na iPad Pro 2018
- Konwersja kodeków video na iPad Pro 2018
- Praca z plikami z kamer nagrywających video w formacie RAW (.DNG) na iPad Pro 2018
- Zarządzanie plikami na iPadzie
- Transfer plików na iPada
– dyski WD Wireless Passport - Łączenie iPada z dyskiem WD Wireless (aplikacja WD My Cloud)
–Korzystanie z plików multimedialnych znajdujących się na dysku WD Wireless w programie Luma Fusion - Podpinanie kart pamięci i innych akcesoriów do iPada (HUB Hyperdrive)
– zgrywanie kart pamięci przez HyperDrive
–podłączenie zewnętrznego ekranu po HDMI
1.Wprowadzenie.
Większość osób, które profesjonalnie zajmują się filmowaniem, w swojej pracy przy edycji video korzysta z komputerów stacjonarnych. Są one bardziej wydajne, szybsze i mają większe możliwości rozbudowy niż laptopy. Czasami jednak istnieje potrzeba pilnych wyjazdów i pracy w terenie, wtedy potrzebne jest na miejscu urządzenie mobilne na którym przeprowadzimy choćby wstępny montaż. Jeśli mamy do czynienia z przeglądaniem materiału, jego wstępną selekcją i podstawowym montażem nie ma żadnego problemu. Większość współczesnych w miarę wydajnych laptopów sobie z tym poradzi.
Jeśli natomiast mamy do czynienia z bardziej zaawansowanym montażem i wymagającym materiałem potrzebujemy bardziej zaawansowanego laptopa. Tutaj pojawia się problem – im laptop mocniejszy i wydajniejszy tym większy,cięższy i traci swoje właściwości mobilne a im bardziej zaawansowany technologicznie tym oczywiście droższy.
Należy tutaj też zaznaczyć,że nawet bardzo wydajny, szybki laptop o parametrach wydawałoby się takich samych jak komputer stacjonarny , nie dorównuje jednak stacjonarce. Jest to spowodowane produkcją podzespołów dostosowaną do fizycznych ograniczeń laptopów.
Z pozoru taki sam procesor czy karta graficzna do laptopa z oczywistych względów są inaczej wykonane niż dla komputerów stacjonarnych i mają trochę mniejszą wydajność. Dlatego chciałbym zaprezentować alternatywę dla laptopów do montażu wideo jaką jest tablet iPad Pro 2018.

Nie wszyscy wiedzą,że ten niepozorny cienki tablet typu iPad Pro to komputer o potężnej mocy, który bezproblemowo radzi sobie z różnymi zadaniami a do tego jest ultramobilny i stanowi świetne uzupełnienie komputera stacjonarnego (stacji montażowej) i narzędzie do pracy nad edycją video w terenie.
iPad PRO dla większości osób może przede wszystkim posłużyć jako dodatkowy „laptop” do pracy mobilnej ale dzięki swoim niesamowitym właściwościom może dla niektórych mniej wymagających użytkowników stanowić nawet główne i jedyne narzędzie pracy montażysty video.
Oczywiście nie chodzi tu o zaawansowaną postprodukcję wraz z animacjami 3D i efektami wizualnymi tylko o sam montaż video. Chociaż bardzo możliwe,że niedługo iPad też będzie wykorzystywany również do profesjonalnych animacji i efektów wizualnych. Tym bardziej,że już spełnia swoją rolę jako narzędzie pracy w branży inżynieryjnej wykorzystujące do niektórych zadań możliwości rozszerzonej rzeczywistości lub narzędzie do szybkiego modelowania trójwymiarowych obiektów.
Poniżej przykład programu do modelowania 3D na iPadzie mającego zastosowanie w inżynierii mechanicznej, elektrycznej, budowlanej – Shapr3D. Modele stworzone za pomocą programu można zapisać do formatu zgodnego z programami CAD, drukarkami 3D lub innymi programami do tworzenia grafiki 3D i tam dodać kolejne szczegóły, materiały, animować itd.
Jednak skupmy się na wykorzystaniu iPada do edycji wideo z profesjonalną korekcją barwną bez konwersji klipów – czyli na plikach zgranych bezpośrednio z aparatów i kamer. Warto tutaj zaznaczyć, że nawet na dość mocnym komputerze stacjonarnym, jeżeli mamy do czynienia z bardzo wymagającym materiałem i zaawansowanym montażem filmowym to często tracimy na płynności pracy, a czasem w przypadku nałożenia dużej ilości ścieżek oraz dodania różnego rodzaju korekcji barwnej i efektów spowolnienie pracy jest tak duże,że praktycznie uniemożliwia normalną pracę na oryginalnych plikach.
W takim przypadku stosuje się rozwiązanie proxy, czyli konwersje plków oryginalnych na zdatniejsze do edycji video. Można to robić na dwa sposoby – pierwszy to przekonwertowanie oryginalnych plików do mniejszej rozdzielczości, drugi to przekonwertowanie do kodeków tzw. edycyjnych czyli ProRes, DnXHD, kodeków BlackMagica, czy kodeków Canopusa. Można również korzystać z kodeków całkowicie bezstratnych jak lagarith lub sekwencji DXP ale jednak nie polecam tego rozwiązania ze względu na ogromne pojemności plików jakie osiągają. Po przekonwertowaniu całą edycję tworzy się na kodekach montażowych a przed samym renderem podmienia się cały timeline na pliki oryginalne dla zachowania możliwie jak najlepszej jakości renderu. Na iPadzie proces proxy jest w większości przypadków niepotrzebny. Przykładowo możemy super płynnie montować w rozdzielczości 4K pracując bezpośrednio na natywnych plikach 10 bitowych z dużym bitratem na przykład z Panasonic GH5, z którymi wiele programów na komputerach już tak dobrze sobie nie radzi.
2. iPad Pro 2018
Modeli iPada PRO 2018 jest kilka, ale najbardziej mobilną, uniwersalną i relatywnie opłacalną jest wersja 11 calowa z wifi, gsm i 512 GB pamięci wraz z rysikiem oryginalnym oraz etui z klawiaturą firmy Logitech.
- Wyświetlacz Liquid Retina
- Wyświetlacz Multi-Touch o przekątnej 11 cali z podświetleniem LED, w technologii IPS
- Rozdzielczość 2388 na 1668 pikseli przy 264 pikselach na cal (ppi)
- Technologia ProMotion
- Wyświetlacz z szeroką gamą kolorów (P3)
- Wyświetlacz True Tone
- Powłoka oleofobowa odporna na odciski palców
- Pełna laminacja wyświetlacza
- Powłoka antyodblaskowa
- Współczynnik odbicia 1,8%
- Jasność 600 nitów

Ekran jest na tyle jasny i czytelny,że można bez problemu użytkować ipada na zewnątrz nawet w bardzo słoneczny, letni dzień.

iPad Pro 2018 w wersji 11 calowej z klawiaturą logitecha wraz z etui i klawiaturą jest wielkości przenośnego kalendarza z notatnikiem co sprawia,że staje się to sprzęt ultramobilny i można go zabrać ze sobą praktycznie wszędzie. Dla osób dużo podróżujących jest to idealne rozwiązanie.


Klawiatura Logitecha wraz z etui jest dużo lepszym rozwiązaniem od klawiatury oryginalnej a w dodatku jest od niej też tańsza. Po pierwsze zapewnia większe bezpieczeństwo w trzymaniu iPada.
W oryginalnej klawiaturze folio mamy w etui mocny magnes dzięki któremy przyczepimy do niego iPada. Mimo wszystko jest to tylko magnes, więc jest to rozwiązanie mało bezpieczne. Jeżeli ktoś zbyt energicznie,źle podniesie etui to iPad może się po prostu odpiąć wypaść.
Natomiast wybierając klawiaturę Logitecha nie ma tego problemu, gdyż etui jest tak skonstruowane,że tablet trzyma się na ciasno zamocowanych gumowych przyczepach i praktycznie nie ma możliwości,żeby sam wypadł nawet przy gwałtownym, energicznym podnoszeniu, trzymaniu odwrotnie itd.
Na górze iPada Pro 2018 jest magnes, który pozwala na przyczepienie rysika.
W przypadku klawiatury oryginalnej magnes jest to jedyne miejsce w którym można przechowywać rysik a tak zamocowany można bardzo łatwo strącić co jest częstym powodem zgubienia rysika przez wielu użytkowników.
Natomiast zestaw z klawiaturą Logitech’a ma również dodatkowe, bezpieczne etui na rysik który podczas przenoszenia iPada jest bardzo dobrze i solidnie zabezpieczony.

Kolejną zaletą klawiatury Logitech jest fakt,że ma podświetlane klawisze, dzięki czemu mamy możliwość łatwego pisania wieczorem, w mroku a nawet w całkowitej ciemności.

Ponadto skok klawiszy jest bardzo przyjemny, moim zdaniem jest wygodniejsza w użytkowaniu od klawiatury której używam do komputera stacjonarnego. Jednak dla niektórych klawiatura ta może mieć dwie wady: Pierwszą z wad jest fakt,że przez to bardziej bezpieczne etui całość jest trochę większa niż w przypadku klawiatury z etui Apple.

Drugą wadą dla niektórych może mógłby być tylko jeden kąt ustawienia ekranu,ale czytelnik artykułu „poison” zauważył, że ma również są dwa, tak jak w klawiaturze oryginalnej. Dzięki „poison” za uwagę. 😉

Jednak w moim odczuciu ten, kąt nachylenia klawiatury Logitech jest po prostu dobry i nie widzę potrzeby regulacji.Ponadto klawiatura oryginalna oferuje tylko jeden kąt nachylenia więcej.

Dużo osób, które nie miało do czynienia z iPadem pyta o możliwość podpięcia myszy.
iPad nie obsługuje natywnie myszki tzn.można to obejść w różny sposób ale tak naprawdę myszka jest tu zupełnie zbędna. Zamiennikiem myszki w iPadzie Pro jest rysik, który jest bardzo ważnym elementem i pełni zarówno funkcję urządzenia wskazującego jak i rysika znanego z tabletów graficznych i w obu rzeczach sprawdza się idealnie.
Wielu profesjonalnych grafików uważa też,że Ipad jako tablet graficzny działa płynniej i lepiej od tabletów typu Wacom, które dotychczas wyznaczały standardy wśród tabletów graficznych.
Jeżeli jako graficy chcemy móc rysować po ekranie oraz korzystać z systemu Windows i programów napisanych pod system Microsoft’a to powinniśmy wybrać tablet typu Wacom Cintiq lub jego tańszą alternatywę spod marki Huion.
Natomiast jeżeli Windows nie jest dla nas priorytetem to wybierając iPad zamiast tableta Wacom Cintiq mamy nie tylko perfekcyjny tablet graficzny z możliwością rysowania bezpośrednio na świetnym ekranie ale od razu zyskujemy przy okazji kilka urządzeń w jednym zamiast samego tableta graficznego.
Natomiast fakt,że iPad jest urządzeniem dotykowym i obsługuje gesty wykonywane palcami pozwala wykorzystać tą zaletę do jeszcze ergonomiczniejszej pracy w edycji video np. przy przenoszeniu, rotacji i kadrowaniu klipów video i zdjęć w projekcie.
3.Luma Fusion – Zaawansowana edycja video na iPad PRO 2018
Najpopularniejszym programem do edycji wideo na iPadzie jest Luma Fusion.

Luma Fusion w wersji poprzedniej obsługiwała do trzech ścieżek video i trzech ścieżek audio co było wystarczające do większości zastosowań. Natomiast aktualna wersja druga obsługuje sześć ścieżek video oraz sześć ścieżek audio co daje jeszcze więcej możliwości.
- Na szczególną uwagę zasługuje możliwość bardzo rozbudowanej manualnej korekcji kolorów z możliwością korzystania z wbudowanych filtrów oraz obsługa LUTów co w przypadku aplikacji typowo mobilnych nie jest standardem. Ta funkcja w połączeniu z perfekcyjnie wykonanym i fabrycznie skalibrowanym ekranem Liquid RETINA, z parametrami których nie powstydziłby się nawet niejeden monitor referencyjny (100% pokrycie sRGB z szeroką gama kolorów P3 (Wartości sRGB są prawie idealnie odwzorowane w gamie P3 D65, a średni poziom błędu wynosi nieco ponad 1,09) odświeżanie 120 Hz, Kontrast 1800:1, 264 ppi, rozdzielczość 2388×1688, jasność 600 nitów)) pozwala na niemalże idealne odwzorowanie rzeczywistych barw i pewność poprawnej manipulacji kolorami.
Ponadto program oferuje min.:
- kluczowanie Green Screen
- zaawansowaną edycję plansz tekstowych
- różne presety przyspieszające pracę np. PIP,ustawienia proporcji dla różnych zastosowań, automatyczny render bezpośrednio do chmur i mediów społecznościowych
- slow motion i speed ramping
- klatki kluczowe,
- markery
- możliwość korzystania w projektach z multimediów w chmurach, dyskach bezprzewodowych i NASach
- możliwość automatycznego backupu projektów i multimediów
Program obsługuje też dodatkowy zewnętrzny ekran.
Poniżej krótki tutorial firmy Luma Touch na którym jest przedstawiona część z w/w możliwości programu.
4. Test wydajności iPad PRO 2018 w edycji video.
Zróbmy mały test płynności pracy w montażu na iPadzie Pro w programie Luma Fusion. Dla testu wybieramy na początek plik bezpośrednio z aparatu SONY RX 100 M5 nagrany w FullHD w kodeku XACV-S.
Jak widać w tym przypadku nie ma potrzeby konwertowania natywnego klipu do kodeka edycyjnego. Ipad radzi sobie z plikiem prosto z aparatu doskonale. Przesuwanie na osi czasu działa rewelacyjnie, płynność scrubbingu jest niesamowita. Dzięki temu można bardzo łatwo i precyzyjnie dopasować miejsce cięcia.
Podnieśmy nieco poprzeczkę i zobaczmy jak poradzi sobie z jeszcze bardziej wymagającymi plikami zgranymi z różnych kamer w rozdzielczości 4k.
Do projektu dodamy natywne pliki tj. bez żadnej konwersji nagrane w rozdzielczości 4k zgrane z
- Sony A7III,
- Panasonic FZ300,
- Panasonic GH5 (v-log),
- dron DJI Phantom 4 Advance.
Najpierw odtworzymy jeden klip na osi czasu a następnie dodamy po kolei pozostałe klipy na poszczególne ścieżki.
Jeżeli równocześnie odtwarzane cztery ścieżki z klipami w 4K będą odtwarzać się płynnie to spróbujemy przetestować wydajność iPada dodając korekcję kolorów po kolei do każdego z klipów.
Powyższy test dowodzi,że iPAD PRO 2018 bardzo płynnie i bezproblemowo radzi sobie z natywnymi plikami video 4K z różnych źródeł.
5. Edycja zdjęć na iPad PRO 2018.
W dzisiejszych czasach prawie wszyscy obrabiają zdjęcia czy to na komputerze, czy na urządzeniu mobilnym. Upowszechnienie funkcji filmowania w 2011 roku w aparatach fotograficznych spowodowało nagły wzrost zainteresowania filmowaniem z wykorzystaniem aparatów, które nie ustępuję a czasami wręcz przewyższają swoimi możliwościami filmowymi kamery video. Zjawisko to stało się na tyle popularne,że filmowcy w różnym stopniu zaawansowania nadal wybierają aparaty jako kamera A lub B i przy okazji częściej wykonują również zdjęcia statyczne i poklatkowe. Z tego względu wzrosło zapotrzebowanie na korzystanie z dobrego programu do edycji zdjęć RAW.
Programów do korekcji zdjęć RAW jest kilka i w każdym z nich iPad sobie idealnie radzi nawet z bardzo dużymi RAWami. Wczytanie RAWów zajmuje ułamki sekund a praca przy korekcji jest bardzo płynna.
Jednak jednym z najbardziej zaawansowanych programów do edycji zdjęć jest Affinity Photo, który ma również pełnoprawną wersję na system IOS w 100% przystosowaną do możliwości i funkcjonalności iPada.

Program ten może z powodzeniem zastąpić Adobe Photoshop a niektóre funkcje ma nawet lepiej rozwiązane.
Co ciekawe nie trzeba płacić za comiesięczną subskrypcję aby mieć najnowszą, aktualną wersję jak to jest w przypadku Adobe ale wystarczy zapłacić jednorazową niezbyt wygórowaną opłatę (około 100zł) i cieszyć się profesjonalnym programem do edycji zdjęć i fotomanipulacji z dożywotnią aktualizacją.
6. TIMELAPSE – szybka edycja filmów poklatkowych
Zdjęcia poklatkowe wykonuje się najczęściej w formacie RAW dla uzyskania jak najlepszej jakości, maksymalnej rozpiętości tonalnej oraz zachowania dużej swobody w postprodukcji zdjęć.
Zanim jednak zajmiemy się postprodukcją RAWów możemy zechcieć po prostu połączyć pliki w całość żeby stworzyć film poklatkowy w programie do edycji video.
W przypadku komputerów stacjonarnych i laptopów sekwencja zdjęć w formacie RAW jest ciężko odczytywana na osi czasu gdyż wymaga bardzo dużej mocy obliczeniowej i bardzo obciąża komputer.
Dlatego korzystając w edycji timalepse z komputerów i laptopów najlepiej jest przekonwertować RAWy do plików jpeg, które pozwalają na wydajniejszą pracę.
Często jednak nawet czas samej konwersji do JPEG jest bardzo długi a zdarza się,że w przypadku kilkuset zdjęć eksport RAW do jpg może trwać nawet kilka godzin.
Natomiast korzystając z mocy iPada PRO możemy ominąć cały proces konwersji zdjęć, wrzucić serię RAWów bezpośrednio na timeline i bardzo szybko wyrenderować jako gotowy film poklatkowy, który ewentualnie możemy jeszcze później poprawić np. przyciąć, wykadrować czy „pokolorować”.
Poniżej przykład:
Aby z serii zdjęć utworzyć film poklatkowy wyświetlający framerate zgodny z projektem tj. aby każde zdjęcie wyświetlało się jako pojedyncza klatka należy pamiętać o tym,żeby w ustawieniach globalnych Luma Fusion zmienić czas trwania zdjęć na osi czasu z dwóch sekund na jedną klatkę jeszcze przed zaimportowaniem zdjęć do projektu.

7. TIMELAPSE – Zaawansowana edycja filmów poklatkowych na iPad PRO 2018
Jeżeli jednak szybka edycja nie jest wystarczająca i chcemy bardziej dokładnie zająć się edycją poszczególnych zdjęć RAW to musimy wykorzystać program umożliwiający wsadową edycję.
Raczej nie będzie przesady w stwierdzeniu,że zdecydowanie najlepszym programem na iPada umożliwiającym zaawansowaną edycję zdjęć jest program Affinity Photo.
Jednak na dzień dzisiejszy ma on bardzo dużą wadę – nie obsługuje wsadowej edycji zdjęć z jaką mamy do czynienia w komputerowej wersji Camera RAW czy Lightroom co niestety dyskwalifikuje Affinity Photo jako program do edycji timelapse’ów.
Z darmowych alternatyw bardzo dobrym programem do edycji zdjęć jest Darkroom – Photo Editor ma dość rozbudowane funkcje edycji zdjęć lecz nie posiada automatycznej korekty balansu bieli co jest bardzo istotne przy edycji serii zdjęć.
Poniżej przykładowy film
8. Stabilizacja ujęć video na iPad PRO 2018
Luma Fusion w aktualnej wersji nie ma wbudowanej funkcji stabilizacji ujęć video.
Na system iOS jest bardzo skuteczny i działający podobnie jak ProDAD Mercalli stabilizer o nazwie Emulsio.
Działanie programu wygląda w ten sposób:
Zaznaczamy klip, który chcemy wystabilizować, wybieramy opcję Udostępnij/Kopiuj do Emulsio.
Po czym program Emulsio analizuje cały klip a następnie wyświetla wystabilizowaną wersję klipu.
W opcjach mamy kilka prostych funkcji do wzmocnienia/zmniejszenia działania stabilizacji oraz możliwość podgląd klipu z przedzielonym (pod dowolnym kątem) ekranem przed i po stabilizacji, dzięki czemu możemy odpowiednio dopasować jej działanie.
Jeżeli efekt stabilizacji jest satysfakcjonujący możemy wyeksportować wystabilizowany materiał.
9. Konwersja kodeków video na iPad PRO 2018
Program Luma Fusion obsługuje większość popularnych formatów video z aparatów i kamer czyli pliki mp4 w kodekach h264 i h265 jak również xavc-s zapisane w mp4. Natomiast nie obsługuje niektórych plików z kamer i aparatów.
What types of media are supported by LumaFusion? *
LumaFusion supports import of any files compatible with iOS (not just those created on iOS).
This includes Quicktime Movies, MP4 and M4V files compressed with H264 or H265 (HEVC) video and either AAC or PCM audio, up to Cinema4k (4096×2160) resolution depending on the device.
LumaFusion also supports Quicktime Movies compressed with MJPEG
Most modern cameras provide options to compress with H264
XAVC-S is compatible with LumaFusion since it’s wrapped in an MP4
Audio formats include MP3, M4A, AAC, AAF, CAF, WAV
Images include PNG, JPG, TIFF files
LumaFusion does NOT currently support Pro Res or AVI files.
XAVC and AVCHD (.mts files) are not supported by LumaFusion and would require transcoding to MP4 or MOV using the h264 or h265 (HEVC) codec.
For export, LumaFusion supports H264 or H265 (HEVC) encoding (only newer iPads and iPhones support H265 (HEVC) encoding) in either .mp4 or .mov file formats. For audio, AAC encoding in an .m4a file or PCM encoding in a .wav file is supported.
*https://luma-touch.helpscoutdocs.com/article/5-what-types-of-media-are-supported-by-lumafusion
Co w przypadku kiedy nasz plik video nie jest obsługiwany przez program ?
W pierwszej kolejności można sprawdzić czy wystarczy sama zmiana rozszerzenia. Jeśli plik jest zapisany na przykład w kontenerze MOV w kodeku h264 (min. pliki z aparatu Canon) to wystarczy zmienić rozszerzenie na mp4 i już będzie widoczny przez program Luma Fusion.
Jeśli zmiana rozszerzenia nie pomoże to należy przekonwertować klip do formatu obsługiwanego przez Luma Fusion
Do obu zastosowań można wykorzystać program Mediaconvert.
Co ciekawe już przy okazji konwersji najczęściej uzyskujemy znacząco mniejszą objętość pliku.
Natomiast jeśli naszym celem jest właśnie zmniejszenie pliku video program oferuje również wbudowany bardzo zaawansowany algorytm kompresji klipów video, dzięki któremu skompresowane pliki są naprawdę bardzo małej objętości zachowując maksymalnie dobrą jakość.
10. Praca z plikami z kamer nagrywających video w formacie RAW (.DNG).
Pliki w kamerach nagrywających video w RAW są najczęściej nagrywane w formacie DNG, którego Luma Fusion nie obsługuje, więc aby były w programie widoczne należy je przekonwertować. Najlepiej przekonwertować pliki DNG do bezstratnego formatu TIF. Tym razem również jak w przypadku postprodukcji timelapsów użyjemy programu do wsadowej konwersji plików RAW – RAW POWER.
Jeżeli mamy pliki DNG wgrane do utworzonego wcześniej katalogu (albumu) w aplikacji „Zdjęcia” to wystarczy uruchomić aplikację RAW Power i wybrać folder (album) z klatkami filmu z kamery w formacie DNG.
Praktycznie wszystkie aplikacje do edycji zdjęć i filmów na iPadzie mają dostęp do plików multimedialnych znajdujących się w aplikacji „Zdjęcia” na iPadzie.
Z tego względu pliki DNG musimy wgrać, przenieść lub przekopiować do aplikacji Zdjęcia.
Najwygodniej do tego celu użyć jakiegoś zewnętrznego menedżera plików np. File Browser.
Po skopiowaniu do odpowiedniego Folderu (Albumu) serii klatek w formacie DNG uruchamiamy program RAW Power i wybieramy odpowiedni folder z plikami DNG.
Możemy teraz albo wygenerować podgląd RAW’ów (Generate RAW previews) albo wybieramy pierwszy klip z serii i edytujemy RAW podobnie jak w przypadku edycji serii zdjęć timelapse.
Następnie po edycji pliku RAW synchronizujemy ustawienia edycji pierwszego pliku ze wszystkimi pozostałymi zaznaczając je i wybierając opcję Batch/Paste Last Edit.
Następnie ponownie wybieramy wszystkie pliki DNG z serii znajdujące się w Albumie, kolejno Export i z menu wybieramy format TIFF. Po ukończeniu konwersji (batch processing) wyskakuje komunikat z możliwością wyboru folderu „Na moim iPadzie” do którego zostaną zapisane przekonwertowane pliki .dng na format .tiff.
Zapisane pliki .tiff możemy już zaimportować do projektu w Luma Fusion podobnie jak w przypadku Timelapse’ów.
Taką sekwencję program odczyta jako klip, który możemy dowolnie edytować czy zająć się dalszą korekcją barwną klipu bezpośrednio w programie Luma Fusion.
Używając programu File Browser możemy tworzyć foldery „Na moim iPadzie” (On My iPad) i dowolnie kopiować tam pliki oraz mamy dostęp do zawartości aplikacji „Zdjęcia”, której aplikacja „Pliki” nie oferuje. Dodatkowo możemy połączyć się z NASem, innym komputerem w sieci lokalnej i internetowej, miejscami w chmurze oraz dyskami bezprzewodowymi czy skorzystać z połączeń za pomocą protokołu FTP lub innego.
11. Zarządzanie plikami na iPadzie.
Podstawowym menedżerem plików na iPadzie jest program o nazwie „Pliki” w którym zapisują się pliki utworzone w pozostałych aplikacjach. Za pomocą „Pliki” możemy zarządzać plikami ale w bardzo ograniczonym zakresie w porównaniu do innych menedżerów plików na systemy inne niż iOS.
Jeśli uruchomimy program Pliki i wejdziemy do zakładki „Na moim iPadzie” to będą tam widoczne foldery z nazwami programów w których zostały utworzone pliki.
Jeśli jeszcze nie utworzyliśmy nic w którymś z zainstalowanych programów to folder ten będzie pusty, ale jeśli uruchomimy np. program Word i zapiszemy w nim nowy dokument to w miejscu „Na moim iPadzie” (On My iPad) utworzy się nowy folder o nazwie Word a w nim będzie zapisany przez nas nowy dokument worda. Niestety nie możemy zadbać o własny system organizacji plików – możliwy jest jedynie jeden folder dla jednej aplikacji.
W aplikacji „Pliki” można przeglądać foldery i pliki utworzone w innych programach ale nie można samodzielnie tworzyć nowych folderów.
Jedynie można udostępnić pliki innym aplikacjom automatycznie je uruchamiając z wybranym plikiem lub wysłać poprzez e-mail czy przenieść do chmury np. iCloud, OneDrive, Google Drive.
Niestety aplikacja Pliki nie ma dostępu do aplikacji Zdjęcia.
System IOS to system zamknięty, nie wszystko da się zobaczyć uruchamiając któryś z zainstalowanych programów.
Natomiast do aplikacji zdjęcia mają dostęp praktycznie wszystkie pozostałe aplikacje na iPadzie, więc jeśli chcemy dzielić pliki multimedialne z innymi programami warto w programie Zdjęcia utworzyć albumy, które będą pełnić rolę folderów i tam wgrywać zdjęcia i klipy video, jednak jak już wspominałem z poziomu aplikacji „Pliki” nie mamy do dostępu do aplikacji „Zdjęcia”
Ta uciążliwość związana z nieco utrudnioną organizacją plików prawdopodobnie zmieni się z momentem oficjalnej aktualizacji do systemu iOS 13 oraz iPadOS,ale aktualnie zarządzanie plikami na iPadzie dla większości osób korzystających z innych systemów jest mało intuicyjne i mocno utrudnione.
W organizacji plików mogą pomóc programy firm zewnętrznych jak na przykład File Browser, które ułatwiają zarządzanie plikami w systemie iOS.
Za pomocą programu File Browser możemy już tworzyć własne foldery w lokalizacji „Na moim iPadzie” (On My iPad) oraz przede wszystkim mamy dostęp do aplikacji „Zdjęcia” a także do komputerów w sieci lokalnej, dysków NAS, dysków w chmurze, dysków bezprzewodowych wifi, połączeń FTP oraz do wielu innych poprzez które możemy przesyłać pliki na iPada.

12. Transfer plików na iPada

Aktualnie najczęstszym sposobem korzystania z transferu plików na iPadzie są chmury jak np.systemowo zainstalowany iCloud. Jest też możliwość korzystania z innych dysków w chmurze jak np. Google Drive, Dropbox, OneDrive itp.
Do przesyłania plików można również korzystać z NAS’ów (Network Attached Storage), czyli zasobów dyskowych podpiętych do sieci komputerowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy dostęp do plików w każdym miejscu na świecie w którym mamy dostęp do internetu.

Jednak najczęściej wybieraną możliwością przez fotografów i filmowców jest korzystanie z zewnętrznych bezprzewodowych przenośnych dysków z wbudowanym wejściem na kartę pamięci i wbudowanym WiFi.
W tym przypadku przesył plików odbywa się za pośrednictwem WiFi pomiędzy dyskiem a iPadem.
Najpopularniejszymi dyskami tego typu są dyski WesternDigital (WD) Wireless My Passport.

Obecnie dostępnych jest kilka wersji.

Poniżej przedstawienie podstawowych różnic pomiędzy dyskami WD My Passport Wireless.
WD My Passport Wireless
interfejs USB 3.0,
- łączność WiFi N,
- gniazdo kart SD
- pojemność 500GB lub 1TB lub 2TB,
- Rodzaj dysku: HDD,
- Bateria starcza na 6 godzin ciągłej pracy
Gabaryty: Wysokość 24 mm Szerokość 86 mm Głębokość 127 mm Waga 270 g
WD My Passport Wireless PRO
interfejs USB 3.0,
- port USB 2.0 (do importowania),
- łączność WiFi 802.11ac , gniazdo kart SD pojemność ,1TB, 2TB, 3TB, 4TB
- Rodzaj dysku: SSD,
- Bateria starcza na 10 godzin ciągłej pracy
- wbudowany powerbank 6400 mAh do ładowania innych urządzeń
- Obsługa RAW w aplikacji WD MyCloud
Gabaryty: Wysokość 24 mm Szerokość 126 mm Głębokość 126 mm Waga 450 g
WD MyPassport Wireless PRO SSD
interfejs USB 3.0,
- port USB 2.0 (do importowania),
- łączność WiFi 802.11ac ,
- gniazdo kart SD
- pojemność 500GB,1TB, 2TB,
- Rodzaj dysku: SSD,
- Bateria starcza na 10 godzin ciągłej pracy
- wbudowany powerbank 6700 mAh do ładowania innych urządzeń
- Obsługa RAW w aplikacji WD MyCloud
- dodatkowa gumowa obudowa
Gabaryty: Wysokość 24 mm Szerokość 126 mm Głębokość 126 mm Waga 450 g
Główne różnice między tymi dyskami są takie,że dysk pierwszej generacji (WD My Passport Wireless) jest tańszy i gabarytowo mniejszy od pozostałych ale za to nie ma wbudowanej obsługi plików RAW przez co aplikacja WD My Cloud ich nie widzi.
Pliki RAW można oczywiście po przesłaniu otworzyć za pomocą innych aplikacji ale sama aplikacja WD My Cloud nie wyświetla podglądu tych plików.
Dysk WD My Passport PRO ma przede wszystkim obsługę plików RAW w aplikacji WD My Cloud i wbudowany port USB poprzez który można przesyłać pliki z podłączonego PenDrive’a lub czytnika, dzięki czemu możemy używać nie tylko kart SD ale też Compact Flash i wszystkich innych,które obsłuży podpięty czytnik.
Dysk WD My Passport PRO SSD jak sama nazwa wskazuje jest to dysk SSD dzięki czemu jest bezpieczniejszy na wstrząsy a dodatkowa gumowa ochrona na obudowie chroni przed upadkami. Ponadto WD Wireless PRO SSD podczas połączenia „po kablu” USB 3.0 z innymi urządzeniami będzie miał szybszy transfer od wszystkich pozostałych dysków WD Wireless.

13.Łączenie iPada z dyskiem WD Wireless.
Po uruchomieniu przyciskiem dysku, kiedy zaświecą się dwie diody tj. dioda włączenia i dioda wifi to mamy pewność,że dysk jest uruchomiony i można się łączyć za pośrednictwem WiFi. Wybieramy sekcje połączeń WiFi i łączymy się z WiFi dysku.
Oczywiście można ustawić dowolne hasło tak,żeby osoby postronne nie miały do niego dostępu.
Podgląd do plików znajdujących się na dysku bez konieczności ich zgrywania mamy za pośrednictwem aplikacji WD MyCloud. W przypadku dysku pierwszej generacji nie będziemy mieli podglądu plików RAW tj. będzie widoczny plik np. DSC07404.ARW ale nie wyświetli się jego podgląd.
W przypadku dysków „PRO” RAWy będą się poprawnie wyświetlały w aplikacji WD MyCloud.
Aplikacja MyCloud umożliwia podgląd rozmiaru i stanu zajętości pamięci, stanu naładowania baterii. Możemy też sprawdzić ile zajmują poszczególne elementy na tym dysku np. zdjęcia, muzyka czy pliki video.
Z poziomu aplikacji można zgrać zawartość karty pamięci na dysk WD My Passport, sprawdzić postęp zgrywania jeżeli zgrywanie było wcześniej uruchomione jak również połączyć dysk do innej sieci WiFi znajdującej się w zasięgu i uzyskać dostęp do internetu a nawet udostępnić zawartość dysku wszystkim użytkownikom znajdującym się w obrębie danej sieci wifi.
Jeżeli chcielibyśmy natomiast zgrać różnego rodzaju pliki na iPada (np. dokumenty Office i inne) to możemy to zrobić np. za pomocą aplikacji File Browser lub innych aplikacji kompatybilnych z dyskiem.
Sposób zgrania plików z dysku przenośnego na iPada z wykorzystaniem aplikacji File Browser.
Korzystanie z plików multimedialnych znajdujących się na dysku WD Wireless w programie Luma Fusion.
Dysk WD Wireless jest bardzo dobrym rozwiązaniem w edycji video nie tylko dla samego przesyłu plików na iPada ale również dla zaoszczędzenia miejsca i czasu potrzebnego na zgrywanie wszystkich plików.
Możemy bezpośrednio korzystać z dysku i przeglądnąć całą multimedialną zawartość znajdującą się zarówno na dysku jak i na wpiętej karcie pamięci lub czytniku czy pendrivie.
Połączenie po WiFI pomiędzy dyskiem a iPadem działa na tyle szybko,że możemy w zasadzie montować filmy wybierając klipy bezprzewodowo, bezpośrednio z dysku tj. przeglądając, selekcjonując i przycinając klipy a następnie dodać do projektu tylko te wyselekcjonowane (Program Luma Fusion wybrane na dysku multimedia pobierze w tle w trakcie dalszej pracy z montażem).
14. Podpinanie kart pamięci i innych akcesoriów do iPada
Apple ma wiele oryginalnych adapterów dzięki których można podpiąć do iPada różne urządzenia jednak podpinane są przez port USB-C, więc siłą rzeczy nie można ładować iPada mając wpięty, któryś z oryginalnych adapterów Apple.
Rozwiązaniem na tą niedogodność jest min. HUB firmy Hyper Drive, który również podpinamy bezpośrednio do iPada przez USB-C ale sam w sobie posiada kilka różnych wejść.
HUB HyperDrive

HyperDrive ma wejście na kartę pamięci SD oraz microSD, wejście USB-C, USB 3.0, HDMI dzięki, któremu podepniemy iPada do zewnętrznego monitora lub tv, jack do którego możemy np. podpiąć słuchawki czy mikrofon.
Dzięki takiemu kompletowi wejść możemy podczas użytkowania HUBa ładować iPada a nie mieć zablokowaną tą możliwość jak to ma miejsce w przypadku oryginalnych przejściówek Apple podpinanych do portu USB-C iPada (np. czytnik kart SD)
Zgrywanie kart pamięci przez HyperDrive.
Dobrze jest dla zachowania dobrej organizacji jeszcze przed zgrywaniem utworzyć Album w aplikacji Zdjęcia do którego będziemy importować pliki z karty pamięci. Jeśli mamy utworzony Album to wpinamy kartę do HUBa i natychmiast ukazuje się podgląd zdjęć możliwych do zaimportowania. Zaznaczamy pliki, które chcemy zaimportować, naciskamy import i zgrywamy z karty na iPada z prędkością okolo 100 MB/s
Wyjście HDMI w HUBie możemy wykorzystać do podpięcia dodatkowego ekranu np. monitora, telewizora czy projektora.
Może to być wygodne przy okazji prezentacji filmów w większym gronie lub podczas samej edycji w programie Luma Fusion z podglądem edytowanego video na większym ekranie.